Sponser

BNM Siasat Dua Syarikat

KUALA LUMPUR, 21 Julai (Bernama) -- Bank Negara Malaysia telah memulakan penyiasatan terhadap dua syarikat, iaitu Genneva Sdn Bhd dan Etika Emas Estet Sdn Bhd.

Kedua-dua syarikat itu disiasat kerana disyaki menjalankan kegiatan mengambil deposit secara haram yang melanggar subseksyen 25(1) Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989 (BAFIA).

Serbuan ke atas Genneva Sdn Bhd dan Etika Emas Estet Sdn Bhd yang berpangkalan di Lembah Klang dibuat hari ini, berikutan maklumat yang diterima daripada orang ramai, kata bank pusat itu dalam satu kenyataan di sini.

Bank Negara berkata orang ramai diingatkan supaya berhati-hati terhadap skim pengambilan deposit dan skim pelaburan yang ditawarkan melalui pelbagai saluran seperti internet, panggilan telefon, atau seminar anjuran individu atau syarikat yang tidak diberikan lesen atau diluluskan oleh pihak berkuasa yang berkenaan.

Orang ramai boleh merujuk kepada senarai institusi berlesen yang dibenarkan mengambil deposit, di laman sesawang Bank Negara Malaysia, www.bnm.gov.my.

Orang ramai juga boleh menghubungi Bank Negara di BNMTELELINK (Pusat Perhubungan Pelanggan) Tel: 1-300-88-5465, Fax: 03-21741515 atau emel: bnmtelelink@bnm.gov.my, untuk pertanyaan lanjut.

-- BERNAMA

0 comments:

Catat Ulasan