Sponser

Kelantan Bakal Guna Nilaian Wang Dinar

Kerajaan Kelantan bakal menjadi negeri pertama di negara ini menggunakan nilaian mata wang dinar dan dirham apabila ia dilaksanakan kira-kira tiga bulan lagi.
Pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Pembangunan Masyarakat, Dato' Husam Musa berkata, cadangan berkenaan dibuat bagi menjaga mata wang supaya tidak terus susut, sebaliknya meningkat mengikut perkembangan semasa.

Katanya, untuk menggunakan dinar (emas) dan dirham (perak) dalam konteks simpanan nilai, pajak gadai Islam Ar-Rahn diberi tanggungjawab penuh untuk menjayakannya iaitu mengeluarkan syiling dalam bentuk emas.


"Mereka boleh membeli dinar dari Ar-Rahn dan sekiranya mereka nak tunai, mereka boleh jual balik dinar berkenaan kepada Ar-Rahn, katanya selepas merasmikan Seminar Ekonomi, Kewangan dan Perbankan Islam 2006 di Hotel Grand Riverview, di sini, semalam. Seminar itu dianjurkan Pusat Kajian Strategik Negeri Kelantan.
Menurutnya, dengan cara itu dinar dijadikan sebagai simpanan nilai bagi mengatasi kesan inflasi di negara ini. Ini kerana, menurutnya harga emas akan naik dari semasa ke semasa mengikut perkembangannya, sedangkan mata wang kertas turun juga mengikut perkembangan yang sama.

"Sebagai contoh di zaman Rasulullah seekor ayam di Pasar Madinah berharga satu dirham, sekarang satu dirham kalau kita tukar di syarikat tukaran wang asing kita nak wang tunai, dia akan beri kita lebih kurang RM9.
"RM9 ni boleh dibeli ayam, jadi nilainya 1,400 tahun dahulu di zaman Rasulullah s.a.w kekal, di mana harga di zaman itu satu ekor ayam satu dirham," ujarnya.
Sambungnya lagi, dalam konteks dinar ini juga bukan berhasrat untuk mematikan pajak gadai lain, itu terpulang pada pengguna kaedah mana yang mereka ingin pilih.
Katanya, rakyat Kelantan perlu memahami simpanan emas adalah menguntungkan mereka memandangkan harga emas akan naik mengikut perkembangan semasa.

"Sedangkan sekiranya mereka menyimpan wang dalam bentuk kertas, harganya akan turun, jadi mereka akan diberi pilihan dibayar sebahagian gaji mereka dalam bentuk emas. Bank tertentu kini telah bersetuju untuk membuka akaun dalam bentuk simpanan emas.
"Sebagai contoh katakan akaun saya di bank berkenaan Husam bin Musa ada RM3,000 tunai dan dinar ada 200 keping. Sekarang saya pergi ke bank berkenaan nak keluarkan 10 keping dinar, tetapi saya nak keluarkan dalam bentuk RM.
"Di bank berkenaan tiap-tiap hari ada rates dia, katakan hari ini satu keping dinar harganya RM250, sedangkan empat tahun lepas satu dinar harganya RM180, jadi sudah naik RM70 dalam tempoh empat tahun.

"Jadi bank akan keluarkan pada saya dalam bentuk RM bersamaan dengan 10 keping dinar, jadi dalam akaun saya akan ada hanya 190 keping dinar," ujarnya.
Husam berkata, sekarang cadangan kerajaan negeri bukan menjadikannya sebagai mata wang, sebaliknya hanya sebagai simpanan nilai.

Tetapi tambahnya, sekiranya kerajaan Malaysia memikirkan sudah sampai masanya negara ini menggunakan dinar dan dirham sebagai mata wang, tidak menjadi masalah, sebaliknya ia merupakan cara yang baik dengan mengekalkan penggunaan RM.
Beliau berkata, kaedah itu sama seperti perbankan cara Islam dan perbankan konvensional bagi membolehkan masyarakat memilih kaedah mana yang mereka mahu.
"Jadi kenapa tidak negara kita mempunyai dua mata wang, iaitu matawang emas dan mata wang kertas biasa sebagaimana yang diamalkan sekarang," ujarnya.

Sumber : HarakahDaily

0 comments:

Catat Ulasan