Sponser

Bagaimana Wang FIAT Dicipta

Ini bermula dari kerajaan. Kerajaan tidak ada wang dan memerlukan 10 billion US dollar untuk membiayai perbelanjaan kerajaan untuk hari – hari mendatang. Kerajaan melalui Pembendaharan (Treasury) akan pergi ke Fed kerana itulah FED ditubuhkan (membekal wang).

Pegawai FED akan mengeluarkan sebuah cek besar dan memberikan cek tersebut kepada kerajaan Amerika Syarikat. Pada peringkat ini kita harus bertanya dari mana wang ini datang. Jawapannya wang tidak ada ! Checking Akaun pun tiada , yang ada hanya buku cek. Wang itu wujud ketika pegawai FED menandatangani cek tersebut. Dicipta atas angin dan dipinjamkan kepada kerajaan dengan bunga (interest).

Jika kamu dan saya berbuat demikian kita akan masuk penjara. FED boleh melakukannya kerana kongres AS yang mahu FED berbuat demikian. Kita akan lihat kemudian kenapa .

Pegawai Perbendaharaan akan mendepositkan cek tersebut kedalam akaun kerajaan di salah satu Federal Reserve System Bank (secara teknikalnya bukan Bank pun) dan kerajaan mula menulis cek untuk membayar perbelanjaan projek – projeknya . Marilah kita lihat bagaimana sebahagian kecil wang ini berada dipihak Bank Kormersial.

Apabila wang ini meninggalkan bahagian kerajaan, ia akan masuk kedalam perbankan kormersial. Sebagai contoh, seorang Posmen menerima cek 100 US dollar dan mendepositkannya kedalam bank berhampiran. Bank dengan cek 100 US dollar tersebut mengistiharkan bahawa bank tersebut boleh memberi pinjaman. Ini menyebabkan mereka yang menunggu untuk mendapatkan pinjaman bergembira, kerana itulah tujuan mereka pergi ke bank untuk mendapatkan pinjaman. Setengah orang akan rasa ragu – ragu kerana hanya 100 US dollar sahaja dideposit. Pegawai Bank berkata jangan bimbang, kami boleh memberi pinjaman sehingga 900 US dollar. Bagaimana ini boleh berlaku ?

Ini boleh berlaku kerana FED telah mensyaratkan minima 10% pinjaman mesti disimpan ( rizab berkanun – fractional reserve banking). Oleh kerana 100% dari 10% (100 USD) adalah 1000 US dollar, maka Bank boleh memberi pinjaman 900 US dollar dan 100 US dollar disimpan melalui deposit Posmen tersebut. Pada peringkat ini kita harus bertanya dari mana pulak wang ini datang. Jawapannya tidak ada. Wang ini datang dari atas angin dan wujud ketika mana anda dan saya menandatangani perjanjian pinjaman tersebut.

Kesimpulannya, atas keputusan kerajaan yang memerlukan 10 billion US dollar, sebanyak 100 bilion US dollar wang baru dicipta atas angin – semuanya diberi pinjaman dengan interest oleh pihak bank. Interest atas angin.

Perbezaan antara kegunaan wang oleh kerajaan dan bank adalah seperti berikut. Kerajaan menggunakan wang kosong tersebut untuk membayar projek mereka sedangkan bank meminjamkan wang kosong tersebut untuk projek kita dengan interest dan mengadaikan asset kita untuk mereka. Bank akan mengambil asset kita jika kita gagal membayar interest. Ketika bank mengutip keuntungan melalui interest , hasil dari usaha kerja kita akan kembali ke bank dalam bentuk interest. Tidak kira samada ketika makmur atau mundur ekonomi, bank mesti menang kerana mereka dicipta sedemikian. Jika kita gagal membayar interest keatas wang yang sebenarnya tiada, bank akan mengambil kereta kita, rumah kita, habis semua asset kita kerana kita telah membuat perjanjian gadaian dengan mereka.

Kamu pasti tertanya – tanya bagaimana bank yang mengutip interest keatas wang yang mereka tiada dan memegang asset kita, boleh bermasalah sebagaimana yang berlaku sekarang. Jawapannya ialah kerana terlalu tamak, mereka memberi pinjaman terlalu banyak dengan deposit yang terlalu sedikit. Jika peratusan kecil sahaja pinjaman gagal dibayar, bank akan gagal memenuhi rizab berkanun mereka. Inilah yang berlaku sekarang tetapi secara salah disebut sebagai krisis kredit. ( Bank kekurangan kecairan – tunai). Krisis sekarang adalah berpunca dari over extension keatas kredit dengan rizab yang kecil. Menghadkan kredit adalah berpunca dari rizab yang tidak mencukupi.

Atas sebab diatas seluruh sistem FIAT hanyalah rumah yang dibina atas kad sahaja, apabila ribut berlaku rumah kad tersebut akan runtuh. Semakin tinggi leverage tersebut, semakin tinggi risiko untuk jatuh.

1. Hilangnya kuasa beli dan inflasi

Oleh kerana wang Fiat ini kosong, maka setiap kali diwujudkan dan disuntik kedalam ekonomi, nilainya akan menjadi susut. Ini seperti menambah air pada semanguk sup – sup menjadi semakin cair. Kita mengalaminya dengan kehilangan kuasa beli atau disebut sebagai inflasi atau fenomena kenaikan harga barangan.

Bank – bank Pusat dengan mencipta wang atas angin ini menjadi pemusnah kepada kuasa beli dan menyebabkan harta hanya berlegar melalui institusi bank dan individu (interest atas wang kosong) yang sedikit sahaja atas orang ramai yang menjadi semakin miskin setiap hari.

Siapa yang mendapat keuntungan dari system ini dan siapa pula yang rugi ? Bagi setiap mereka yang rugi, mesti ada yang untung. Mereka yang mendapat keuntungan ialah mereka yang mula – mula mendapatkan manfaat dari wang baru ini. Kerajaan yang mendapat cek mula 10 billion US dollar dan Bank yang mengeluarkan 900 billion US dollar pinjaman , seterusnya peminjam dan kitalah yang akan mendapat semua susut nilai atas wang baru yang disuntik dalam ekonomi. Yang rugi selalunya kita, yang menang adalah kerajaan dan bank.

Tak kira apa pun orang kata, inflasi adalah cukai yang tersembunyi. Kerajaan lebih suka membelanjakan wang baru dari mengutip cukai. Inilah polisi kerajaan Amerika. Itulah sebab ahli politik lebih suka pada penciptaan wang atas angin dengan bekerjasama dengan kartel perbankan.

2. Agenda tersembunyi Federal Reserve System

Jika kita percaya, tujuan penubuhan Bank Pusat dan FED adalah untuk menstabilkan system perbankan dan ekonomi kita, maka mereka telah gagal, kerana ini bukanlah tujuan sebenar mereka. Tujuan sebenar mereka boleh dilihat pada empat objektif :

1. Memudahkan dan menambahkan kuasa bank – bank besar (big banks) di Wall Street.
2. Trend kepada pembentukan modal swasta.
3. Mengurus bailout – pelan penyelamat keatas ahli – ahli kartel yang bermasalah
dengan menggunakan wang pembayar cukai.
4. Menambah kuasa dengan membeli kepentingan melalui kekayaan dari tiga objektif
diatas.

Federal Reserve System ditubuhkan oleh tujuh orang individu dengan mereka , ketika itu, memiliki 25% dari kekayaan dunia. Akta FED diubahsuai lebih dari 100 kali sejak ia ditubuhkan , kita lihat sekarang, kuasa FED adalah terkuat sepanjang sejarah bila berlaku krisis kredit ini.

Adakah mereka berjaya mencapai objektif 1 mereka ? Ya mereka berjaya. Walaupun ada bank disana sini tetapi sangat kerdil berbanding di New York.
Akta Federal Reserve dicipta oleh kartel perbankan. Ini seolah – olah menjemput serigala membina rumah untuk ayam dan membuat system kawalan untuk ayam tersebut.

Apa yang perlu kita sedari bahawa FED sebenarnya adalah kartel perbankan. Apa yang mereka buat ialah menggunakan perkataan federal (bunyi macam milik kerajaan), reserve seolah – olah ada rizab simpanan dan system seolah – olah ada 12 kawasan bank yang berpusat di New York.

3. Pembentukan modal swasta (Private Capital Formation)

Pada akhir abad ke 19 , korporat dan individu lebih cenderung untuk melakukan simpanan kecil dari keuntungan mereka bagi melabur dalam R&D. Pada masa itu bank – bank gelisah mencari jalan bagaimana korporat dan individu dapat memberikan wang mereka kepada bank untuk dipinjamkan kepada orang lain. ( Bank mendapat untung melalui interest atas pinjaman ). Mereka akui cara yang efektif ialah dengan menurunkan interest rate. Tetapi ketika itu adalah mustahil untuk melaksanakannya kerana orang ramai berinteraksi dengan emas dan perak. Sukar mempengaruhi manusia lain ketika emas dan perak tertakluk kepada demand and supply. (Permintaan dan bekalan )
Jadi mereka mempengaruhi manusia untuk mendapat kuasa dengan mengatakan kita perlu kepada matawang yang stabil. Matawang yang stabil bagi mereka ialah wang atas angin dan kuasa menurunkan dan menaikkan interest rate dibawah bidang kuasa Bank Pusat.

Inilah permulaan kepada rizab berkanun (fractional banking). Mulanya mereka meletakkan rizab pada emas dan perak pada 30%, naik 60% dan, dibawah president Nixon awal 70an, mereka putuskan terus dan menjadi pure wang FIAT, tidak ada lagi rizab pada emas atau perak.

Dengan menurunkan interest, mereka berjaya menarik perniagaan dan individu meminjam pada rate yang rendah. Apa yang tidak diketahui orang ramai ialah interest boleh naik kemudian dan ekonomi boleh jadi menurun. Orang ramai akan menghadapai kesukaran membayar ketika interest naik dan ekonomi merudum.

Mereka berjaya dalam objektif no. 2 !.

Hari ini perniagaan dan individu menghadapi masalah untuk membayar hutang mereka. Yang menghadapi kebangkrupan cukup tinggi. Wang lebih banyak dikeluarkan untuk membayar hutang dari membayar dividen untuk pemegang saham. Seluruh dunia menghadapi krisis kemelesetan global.
Bursa saham merudum seluruh dunia, individu dan dana pencen melihat harta mereka hilang dan kerajaan – kerajaan mendapati hutang mereka semakin membimbangkan.

Mereka telah berjaya membuang trend aliran kewangan R&D. Jelasnya , krisis kredit ini memperlihatkan bahawa dunia sebenarnya dibina atas hutang dan dengan membekukan kredit akan membawa kepada kemusnahan total kepada ekonomi.

Ketika kerajaan – kerajaan dunia sibuk menyelamatkan bank – bank (bailout), kesan tahap kedua keatas korporat besar mula nampak. Pelanggan tidak berbelanja, barang tidak terjual, gaji tidak dapat dibayar dan hutang gagal dilunaskan kepada bank. Kita melihatnya sekarang dan saya rasa impaknya lebih besar daripada apa yang telah berlaku kepada bank – bank. Lihat pada gergasi ekonomi seperti GM, GE dan Ford.

Ini semua berlaku kerana kartel perbankan berjaya menukar shif trend dari R&D.

4. Permainan yang dipanggil"Bail-Out"

Objektif ke 3 FDR ialah korporat bailout. Jika bank, korporat atau mana – mana Negara dunia ketiga menghadapi masalah hutang yang banyak kepada kartel perbankan, FDR akan pergi ke Kongres dan menyuruh mereka menyelamatkan bank atau korporat tersebut kerana jika tidak ribuan rakyat Amerika akan hilang pekerjaan, bank yang terlalu besar jika jatuh boleh membawa kesan domino dan menjatuhkan banyak bank.
Jika kamu melihat TV dan suratkhabar , kamu akan lihat fenomena ini (bailout) di seluruh dunia.

Morgan Stanley, AIG, Freddie Mac, HBOS, Bank of Scotland antara sebahagian yang disebut. Oleh kerana Kongres tidak mahu bertanggungjawab keatas apa yang berlaku, merekamula menggunakan wang pembayar cukai untuk menyelamat bank dan korporat.

Kerajaan Eropah beberapa bulan dahulu berjanji menyuntik European 2.7 trillion US dollar untuk menyelamat system perbankan mereka. Amerika sudah membelanjakan 300 billion US dollar dan berjanji menyuntik 700 billion lagi pada masa terdekat. Ini tidak termasuk Russia dan lain – lain kerajaan. Ini tidak meninggalkan kesan lansung kepada saham yang merudum seluruh dunia. Apabila syarikat pengeluar seperti GM atau GE mula menghadapi masalah, kita akan lihat krisis ini akan menjadi parah.

Ini semua kerana leverage fractional banking tanpa had. Kita semua akan menjadi mangsa hiperinflasi secara besar – besaran. Ketika kerajaan menyelamatkan bank – bank dan korporat besar, kitalah akan menjadi mangsa . Tetapi tiada siapa ya membantah dan tiada revolusi pun yang berlaku. Adakah kita akan melihat sahaja ?

5. Riba sebagai kunci kepada kuasa – Asas kepada FIAT Banking

Lihat pada cth. ini dan apakah kesannya kepada kita:
Rumah 100 ribu : 30 ribu USD untuk tanah dan 70 ribu USD untuk kontraktor.
Deposit 20 ribu dan pinjamam 80 ribu dengan gadaijanji 30 tahun dengan interest 10 %.

Bank mendapat 172 ribu USD keuntungan dari interest. (2.5 kali ganda dari kos barangan dan buruh)

Kita mesti menyangka bahawa Bank tidak dapat menggunakan 80 ribu USD selama 30 tahun kerana wang tersebut telah dipakai orang. Time value money. Tetapi bukan wang ini tuan – tuan, wang ini sebenarnya tidak ada dan dicipta atas angin.

Cuba tuan – tuan darabkan dengan setiap rumah, bangunan, kilang, peribadi, pinjaman korporat , kerajaan , gudang, peralatan, kapal laut, kapal terbang, pelaburan dan kamu tak terbayang lagi bagaimana nak menghitung kekayaan mereka. Kamu akan ingat yang kaya semakin kaya, sebenarnya ini bukanlah tujuan mereka dengan wang ini. Kalau kamu memiliki semua wang yang ada, apalagiyang kamu hendak ? KUASA Mereka membeli pengaruh, membeli manusia, organisasi, kerajaan, pencetakan , media, NGO dll – namakan apa sahaja. Matlamat terakhir mereka ialah New World Order, Satu kerajaan dunia, satu mahkamah, satu pengutip cukai , dan satu matawang !

2 comments:

Unknown berkata...

Halo,
Nama saya ELIYANTI dari MALAYSIA, saya cadangkan semua orang di sini untuk berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih merupakan syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 syarikat pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka.
Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan dari Malaysia yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai Puan Gloria S (GLORIA S LOAN COMPANY) yang mendapat pinjaman saya sebesar Rp800,000,000 dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan dan pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila saya menyemak akaun bank saya dan mendapati pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji untuk berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Puan Gloria S (SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S).
Saya mahu anda mempercayai Puan Gloria S dengan sepenuh hatinya kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah untuk mempunyai
peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi Puan Gloria S melalui e-mel: (gloriasloancompany@gmail.com) ATAU WhatsApp Nombor: + 1 (330) 577-2859 atau hubungi saya melalui Email: eliyantidd1@gmail.com

Mikhail Irfan Aqil berkata...

"wa-Alaikumussalam wa-Rahmatullah,"
                               CERITA KEHIDUPAN BENAR

Saya terkenal sebagai Mikhail Irfan Aqil seorang bapa, suami, saudara lelaki dan rakan saya dari (Putrajaya) Malaysia dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan dan tidak ada yang dapat meminjam wang saya untuk menyelesaikan projek perniagaan saya bermula beberapa bulan lalu . Saya telah ditipu oleh beberapa agen palsu yang mendakwa mereka dapat membekalkan saya dengan bahan mentah untuk pengeluaran

Saya menjadi fraustrasi dan jika tidak untuk isteri saya, saya akan melakukan perbuatan bunuh diri kerana kesakitan itu terlalu banyak dan semua harapan hilang yang membuat saya mula hidup dari awal lagi dan ia tidak mudah sehingga saya bertemu ONE BILION RISING FUND sebuah syarikat pinjaman

Saya memutuskan untuk memohon pinjaman selepas saya menghubungi penguji syarikat yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak takut bahawa syarikat itu akan meminjamkan wang saya selagi saya boleh memberikan mereka requiremet yang merupakan beberapa maklumat peribadi dan saya lakukan jadi selepas saya melalui semua proses yang mereka meminjamkan wang mereka kemudian memberitahu saya bahawa saya telah dijumpai layak untuk pinjaman dan diminta untuk menunggu dan kejutan saya geatest saya mendapat dikreditkan dan ini membuat hidup saya lebih baik hidup dan dan sangat berterima kasih kepada Allah, Isteri saya dan kepada

ONE BILLION RISING FUND
GMAIL "" "" "onebillionrisingfund@gmail.com

                      UNTUK MENGHUBUNGI AKU
Mikhail Irfan Aqil
mikhailirfanaqil@gmail.com
IG :: Mikhail Irfan
RM::100.000.00
TEL::+60142260128

Catat Ulasan